FANDOM

Samwise Gamgee – hobbit, jeden z głównych bohaterów powieści J. R. R. Tolkiena pt. Władca Pierścieni. W ekranizacji jego rolę Sean Astin.

ŻyciorysEdytuj

Był przyjacielem Froda Bagginsa i wraz z nim wyruszył w kierunku Góry przeznaczenia, gdzie Frodo miał zniszczyć Pierścień Władzy. Jego przyjaciółmi byli również Merry i Pipina.

W Shire Sam był ogrodnikiem Froda. Był obecny na naradzie u Elrolda, choć nie został na nią wezwany. Czekał niezauważony w ukryciu i dopiero na jej końcu ujawnił się, aby dołączyć do Froda w jego misji. Został członkiem Drużyny Pierściena i dzielił jej losy aż do jej rozpadu. Przed bramą Morii pomógł Frodowi wyzwolić się z macki Czatownika. Walcząc w Komnacie Mazarbul został ranny. Przewidział decyzje Froda w Parth Galen o opuszczeniu Drużyny, dogonił go i przekonał, aby pozwolił mu iść razem z sobą do Mordoru. Przez pewien czas po walce z Szelobą myśląc, że Frodo nie żyje, wziął od niego Pierścień i stał się na jakiś czas Powiernikiem Pierścienia.

Zakochany w Rórzytce Cotton, po powrocie z wyprawy wziął z nią ślub i zamieszkał w Bag End razem z Frodem. Jakiś czas później Frodo opuścił Bag End i odpłynął razem z Bilbem, Gandalfem, Elrondem i Galaderią do amanu. Po śmierci Róży w roku 1482 (wg kalendarza Shire'u) i oddaniu w powiernictwo swojej najstarszej córce, Elanor, Czerwonej Księgi, Samwise odpłynął za Morze jako ostatni z Powierników Pierścienia.